Kies hier uw gewenste pagina

Strak portfoliomanagement levert geld op

(11-12-2012 / FD)

Fabrikanten laten hun assortiment uit de hand lopen. In de afgelopen vijftien jaar is de keuze in productvarianten verdubbeld, zo blijkt uit onderzoek bij honderd ondernemingen. En die nieuwe producten gaan steeds korter mee: de levensduur is in diezelfde periode met een kwart afgenomen.

Het nare gevolg van die eindeloze variatie is een kostenexplosie. Elke assortimentsuitbreiding betekent meer voorraad, meer leverancierscontracten beheren en meer wagens op de weg. Productielijnen vaker ombouwen en een grotere kans op fouten. Die kosten werken, jaar na jaar, in de hele keten door.

Iin de chemische industrie bestaat niet één grote afnemer die de toevloed kan indammen. Voor de farma geldt dat ook. Tot voor kort was er in de farmawereld weinig noodzaak om de complexiteit en daarmee samenhangende kosten in de hand te houden. Dat is een belangrijke reden waarom er in de zorg zo'n enorme verspilling is.

Kleine kaart, betere focus

Het is het probleem dat tv-kok Herman den Blijker in zijn programma vaak aantreft bij slechtlopende restaurants. Die hebben een enorm lange menukaart. De kans dat je de kwaliteit met zo veel verschillende ingrediënten op peil houdt, is klein. Met een kleinere kaart heb je een betere focus. Café Loetje in Amsterdam heeft niet alles, maar wel de beste ossenhaas in de omtrek. Dat weet schijnbaar iedereen en het zit er altijd vol.

Chemiebedrijven kunnen circa €50 mrd per jaar besparen op productie- en materiaalkosten. Voorbeelden uit de industrie voor auto's en die voor winkelartikelen duiden erop dat door meer te standaardiseren de kosten met 2,5 tot 3,5% omlaag kunnen.

Kansen zijn er

Voor bedrijven in andere sectoren zijn die kansen er ook. Een bekend voorbeeld is Ikea. Die hebben drie soorten schroeven in alle kasten. Er is niemand die een kast koopt omdat er zulke mooie schroeven in zitten. Ook Apple heeft een broertje dood aan complexiteit. De iPhone is er nog steeds niet in honderd verschillende kleuren.

In de financiële dienstverlening proberen ze nu ook de wildgroei terug te snoeien. ABN Amro gaat van twintig spaarproducten terug gaat naar drie. Zo veel keuze, dat is niet meer uit te leggen. En medewerkers proberen producten te verkopen die ze zelf niet goed begrijpen.

Producenten van supermarktartikelen saneren al wat langer. Nestlé is bezig zwakkere merken af te stoten en talloze productvarianten uit het portfolio te halen. De grootste fabrikant van voedingsmiddelen heeft nu zo'n 130.000 productvarianten. Op een derde daarvan wordt geen winst gemaakt. Met de sanering volgt Nestlé het pad dat Unilever al insloeg toen het besloot van 1600 naar zo'n 400 merken terug te gaan.

Standaardiseren

Procter & Gamble, een ander multimerkenbedrijf, is de geuren Europees aan het standaardiseren. De toiletverfrissers en shampoos moeten het met een stuk minder van die peperdure geurstoffen doen. Het concurrerende familiebedrijf SC Johnson koopt in Nederland tv-spotjes in om duidelijk te maken dat de luchtverfrissers van Brise voortaan verder gaan als Glade. Ook dat scheelt in verpakkingen en labels.

Snijden in het assortiment wordt vaak bemoeilijkt door bezwaren van de marketingafdeling. Veelgehoorde argumenten zijn :"Als je nu stopt, bespaar je bijna niets. De kosten zijn al gemaakt." Maar dat is slecht 1 kant van het verhaal. Er wordt onderschat wat voor kosten een breed assortiment met zich meebrengt.

Veel nieuwe producten kannibaliseren bovendien de oude. Dat gaat ten koste van de winstgevendheid. Vroeger kwamen autofabrikanten elke acht jaar met een nieuw model, nu krijgen ze elke vier jaar een facelift.

Fout bij ontwikkeling nieuwe producten

Bedrijven maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten alle onderdelen uniek te willen maken. Ze kunnen veel kosten vermijden door processen te standaardiseren en vaker gebruik te maken van dezelfde basisonderdelen. Volkswagen heeft bijvoorbeeld een onderstel ontwikkeld dat onder meer dan veertig nieuwe modellen komt, van de Polo tot de Passat.

Het voeren van veel productvarianten wordt pas succesvol als bedrijven de beleving bieden van een uniek product dat onderhuids sterk gestandaardiseerd is. De koplopers zie je standaardiseren waar het niet zichtbaar is voor de klant en differentiëren wat zichtbaar is. Een sterk voorbeeld is BMW dat in veel modellen dezelfde motoren aanbiedt, maar deze door software anders laat klinken.

Snoeipremie

Het beheersen van de menukaart wordt ook wel portfolio management. Bedrijven kunnen jaarlijks meer dan €100 mrd besparen op onnodige productie- en distributiekosten. Technische bedrijven het meest: €39 mrd tot €54 mrd. Dan chemische bedrijven: €29 mrd tot €49 mrd en de farmamarkt met €4 mrd tot €9 mrd. 

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten 

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy