Banken moeten bedrijven in zwaar weer helpen

De meeste Nederlanders vinden dat banken de bedrijven die op de afdeling Bijzonder Beheer zijn geplaatst, moeten helpen. 'Te veel ondernemingen gaan op dit moment onnodig failliet vanwege een conflict met de bank.'

Uit recent onderzoek blijkt dat 69% van de Nederlanders vindt dat banken de maatschappelijke functie hebben om ondernemingen in zwaar weer te helpen. Maar dat betekent niet dat de ondernemingen meer krediet moeten krijgen. Dat blijkt uit onderzoek door online-marktonderzoeksbureau No Ties/Peil.nl. Het gaat om 2000 respondenten, overwegend werkende Nederlanders.

Eén op de vijf

Tienduizenden bedrijven in Nederland verkeren in zwaar weer. Met name in de tuinbouw en de bouwsector zijn de problemen groot. Eén op de vijf (in sommige sectoren zelfs één op de drie) bedrijven met een bankkrediet is ondergebracht bij Bijzonder Beheer, de afdeling die gericht is op het begeleiden van ondernemingen in moeilijkheden.

Te veel ondernemingen lijken onnodig failliet te gaan vanwege miscommunicatie tussen de ondernemer en bank. Dialoog, wederzijds begrip en vertrouwen zijn hard nodig. Bankiers denken veelal in risico's en ondernemers juist in kansen.

Ondernemers moeten de tijd nemen voor een grondige analyse van de mogelijkheden in de markt. Dat is net zo belangrijk als het snel in gang zetten van kostensaneringen.

Onvrede

Bedrijven moeten zichzelf redden met een turnaroundplan, vinden veel ondervraagden. Slechts één procent denkt dat de oplossing voor financiële problemen ligt in het lenen van extra geld bij de bank.

Ondanks de enorme toestroom van ondernemingen naar de afdeling Bijzonder Beheer is de werkwijze van deze afdeling niet helder. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 56% van de respondenten niet weet wat de afdeling precies doet.

Zelfs ervaren ondernemers die vanwege tegenvallende resultaten onder bijzonder beheer worden geplaatst, weten soms niet wat hun te wachten staat. Dit leidt tot veel persoonlijke, maatschappelijke en politieke onvrede.

Bron: FD, 11-5-2015

Aanvulling vanuit True Service / U-move

Met onze U-MOVE diensten geven wij uw bedrijfsresultaten een boost en assisteren wij U om een nieuw en duurzaam perspectief te realiseren.

Met U-MOVE bieden wij korte en krachtige workshops en brengen wij samen met U, op een systematische manier, het verbeter- en groeipotentieel in kaart. Daarnaast adviseren wij U over een effectieve aanpak en vereiste acties.

nieuwsbrief ontvangen ?

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.