Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

Het oogmerk van een commandant

schets operationeel optreden1

Naast marketeer ben ik ook reserveofficier bij de landmacht. Veel mensen denken daarbij aan command and control, tenue in orde en netjes exerceren: starheid. Toch is de krijgsmacht in haar operaties uitgesproken agile, zo agile dat marketeers er nog iets van kunnen leren.

Commander's intent

Agility zorgt dat een organisatie wendbaar is. Dat wil zeggen dat een organisatie in staat is een andere richting in te slaan. Militairen weten dat geen enkele operatie precies volgens planning verloopt. Daar houden ze ook rekening mee. Daarom werken militairen volgens het principe van het commander’s intent, het oogmerk van de commandant. Daarbij wordt datgene wat de commandant wil bereiken als uitgangspunt genomen bij zowel de planning als de uitvoering van de operatie.

Het mooie is dat het oogmerk steeds een niveau verder omlaag wordt doorgegeven. Zo weet de groepscommandant dat bijvoorbeeld van hem verwacht wordt dat hij met zijn groep een huis moet zuiveren, zodat het gebied voor hem vrij is van vijandelijke troepen, zodat de hoofdmacht kan doorstoten naar de brug een kilometer verder.

Het oogmerk van de commandant is het uitgangspunt bij de planning. Vanuit het oogmerk wordt gekeken naar de omgeving, bedreigingen en andere factoren en de eigen middelen en mogelijkheden. Van daaruit ontstaan er verschillende ‘courses of action’, mogelijke oplossingsrichtingen om het oogmerk te bereiken. Daar wordt een keuze uit gemaakt die wordt uitgewerkt in een schets van een operatie.

De startlijn

Vervolgens gaat de operatie ‘de startlijn over’. Iedereen weet wat er van hem verwacht wordt, alleen de tegenstander niet. Dus die houdt zich niet aan jouw plan. Dan komt de kracht van het oogmerk naar voren.

Kijk maar eens naar de groepscommandant. Op H-hour is hij met zijn groep de startlijn overgegaan. Op het moment dat het huis leeg blijkt te zijn maar de bossage niet, weet de groepscommandant dat hij de bossage moet zuiveren in plaats van het huis. Hij is namelijk op de hoogte van het oogmerk van zijn commandant en het oogmerk van de commandant van zijn commandant.

 

schets operationeel optreden2

 

Militaire agility

Agile marketeers hebben deze militaire mindset ook. Zij weten wat de strategische doelstellingen zijn van hun organisatie, het oogmerk. Zij beseffen zich ook wat hun rol is in de realisatie van die strategische doelstellingen. Dat vertalen ze naar marketingdoelstellingen, hun eigen oogmerk.

Voor het bereiken van die marketingdoelstellingen maken agile marketeers eerst een analyse van de omgeving. Ze kijken naar de concurrentie en naar hun eigen middelen en mogelijkheden. Dan kiezen ze oplossingsrichtingen om hun doel te bereiken. Op basis daarvan plannen ze hun marketingmiddelen en methoden in.

Agile marketeers houden er rekening mee dat hun plan anders verloopt dan voorzien of andere resultaten oplevert dan gewild. Ze zien hun campagnes als militaire operaties: er is altijd frictie, de omgeving werkt nooit mee. Agile marketeers passen zich aan de veranderde omstandigheden. Ze bekijkende de situatie en kiezen een nieuwe richting waarmee ze het doel bereiken. Zo verliezen ze soms misschien een slag, maar winnen uiteindelijk wel de oorlog. 

Klantkracht en agile marketing als motor voor uw organisatie

De belangrijkste vraag die de collega's van True Service zichzelf stellen is: Wat moet een organisatie doen om haar klanten zo optimaal mogelijk te bedienen? Maak van de kracht van uw klanten uw eigen kracht. En benut het creatieve potentieel in uw organisatie om uw klanten te verrassen is. Bijvoorbeeld door hetr gebruik van een agile marketing aanpak. De keuze voor klantgerichtheid en agile markeitng ligt bij u als ondernemer / bestuurder. True Service kan u hierbij ondersteunen. Wij hebben de inzichten uit agile marketing verwerkt in een actieve en inspirerende  Workshop Agile Marketing.  Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Auteur: Niek van der Donk

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

NvdDZW5x5

Categorieën

Wij hebben onze publicaties onderverdeeld in de onderstaande categorieën:



Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy