Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

Agile Marketing, iets voor U ?!

Nog nooit in onze geschiedenis had het verleden zo weinig voorspellende waarde voor de toekomst als nu. Veranderingen vormen elkaar in rap tempo op. Stilstaan is verliezen. Aanpassen biedt perspectief. Tenminste, als je snel, flexibel, creatief en klantgevoelig bent. Hier biedt Agile Marketing uitkomst. Onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat veel bedrijven de voordelen van Agile Marketing onderschrijven (zie afbeelding onderaan dit artikel). En ook wij zien in onze dagelijkse praktijk het succes van deze aanpak. Wat houdt u nog tegen ?  

Wat is agile eigenlijk ?

Als je de vertaling van het woord agile opzoekt, vind je begrippen als lenig, behendig, wendbaar, vlug, rap, etc. Het agile ontwikkelingsconcept werd in 2001 door een groep softwareontwikkelaars uit Utah (the Agile Alliance) vastgelegd in ' The Agile Manifesto'. Hierin werden een aantal randvoorwaarden benoemd om een ontwikkelingsproces te versnellen en te verbeteren:

  • Mensen en samenwerking zijn belangrijker dan processen.
  • Werkende oplossingen zijn belangrijker dan uitgewerkte ideeën.
  • Reageren op verandering is belangrijker dan een plan volgen.
  • Klantfocus en -collaboratie is belangrijker dat vakspecialisatie en hiërarchie.

Je zou het de 'spelregels' voor succesvolle ontwikkeling kunnen noemen. Agile is dus eigenlijk meer een manier van denken en samenwerken dan een concrete methodiek.

Agile marketing.

De softwareontwikkeling heeft de agile 'spelregels' omarmd. Ook projectmanagement (Prince2, PMI) zijn al enige tijd om. De Marketing kwam wat later op gang. In 2012 schreef een groep marketeers in San Francisco het 'Agile Marketing Manifest'. Hierin werden een aantal additionele, voor de marketing relevante 'spelregels' toegevoegd:

  • klantbehoefte leren kennen en valideren is belangrijke dan meningen, conventies en voorspellingen. Oftewel, meten is weten.
  • Liever kleine flexibele campagnes dan grote big-bang campagnes.
  • Gedragsbeïnvloeding is het doel, informeren is een middel. Communicatie is dus dienstbaar aan verkoop. Laat dit ook in de KPI's tot uitdrukking komen.

Start-ups als agile rolmodel?

In 2011 publiceerde Eric Ries ' the lean startup' waarin hij de succesfactoren van start-ups inventariseerde en vertaalde naar een model voor succesvolle innoveren en groeien. Het boek beschrijft een iteratieve en experimentele manier van werken, die tevens 'lean' georganiseerd is en start met concrete doelstellingen en KPI's. Er is een grote overeenkomst met de essentie en werkwijze van Agile Marketing.

De verschillen komen tot uiting in de operationele context. Start-ups hebben minder last van bureaucratische belemmeringen en contraproductieve machtstructuren. En toch willen de corporates van de kleintje leren. Het implanteren van een systeem of werkwijze is hiervoor niet voldoende. Er dient gelijktijdig een 'agile' bedrijfscultuur te worden opgebouwd. Een nieuwe mindset, nieuwe spelregels en een collectieve passie voor klanttevredenheid en continue verbetering. Enkele grote ondernemingen zijn deze uitdaging aangegeaan. The proof of the pudding is in the eating.

Leren van agile spelers

Zonder het te bestempelen als agile zijn er branches en specialisaties  die vanuit de sterke dynamiek in hun commerciele activiteiten al veel kenmerken van agile in hun werkwijze hebben opgenomen, zoals reclamebureaus, on-line marketeers, FMCG en Retail. En wat dacht u van ons militaire apparaat. Hier leest u wat agile marketeers van onze militairen kunnen leren. En hier krijgt u een inkijkje in de keuken van on-line marketeers. En dat agile bijna synoniem is met Retail leest u hier.

Zo werkt Agile Marketing

Er wordt gewerkt in kleine toegewijde multidisciplinaire teams , met een duidelijk opdracht en focus, vanaf aanvang in contact met het klantdomein. De agile teams:

  • Werken met het 'launch en learn' principe (scrum)
  • Werken in meerdere korte sprints in plaats van big bang campagnes
  • Hanteren een zeer flexibele planning. (‘stand-up’ meetings / ochtendgebed)
  • Werken continu met klantfeedback (off-line en on-line)
  • Spelen snel in op nieuwe inzichten
  • Gebruiken een aantal handige, praktische (online) tools
  • Beperken de risico's met kleine, flexibele campagnes
  • Verliezen geen tijd en kunnen daardoor goedkoper ontwikkelen
  • Worden gecoacht en begeleid door een scrum-master

 agile marketing2 

Welke voordelen biedt Agile marketing ?

Los van de naam Agile Marketing is de wendbare, flexibele en doelgerichte aanpak die zij voorstaat noodzakelijker dan ooit. Immers, de wereld om u heen verandert alsmaar sneller. Stilstaan is verliezen en treuzelen doet zakelijk pijn.

  • Time to market bepaalt uw onderscheidend vermogen, dus sprinten maar.
  • Hoe beter we onze klanten kennen, hoe groter de kans op succes, dus meten maar. Bovendien zijn klanten een prima bron voor verbeteringen.
  • Investeringen moeten snel worden terugverdiend en de bing-bang risico's kunnen we ons niet altijd meer veroorloven. Hier biedt de experimentele ' trial en error' aanpak en de snelle feedback uitkomst.
  • Tot slot zal creativiteit, innovatievermogen, motivatie en interdisciplinaire samenwerking binnen uw bedrijf een boost krijgen.

Agile marketing biedt aanknopingspunten en handvaten voor vrijwel elke onderneming. Of u het nu agile marketing, lean start-up, flexibel projectmanagement of ' gewoon allemaal er keihard tegenaan' noemt is niet zo belangrijk. Uw keuze voor wendbaarheid, snelheid en de juiste competenties wel. Wij kunnen u ondersteunen om de voordelen optimaal te benutten. Als adviseur, interim manager of scrum-master. Of diegene die er 'gewoon samen keihard een meetbaar succes van maken'. Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

True service agile management1

Auteur: Anthony van de Wiel

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy