Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

Sparen ? Waarvoor?

een pleidooi voor echte KLANTKRACHT 

Aktie

Koste wat kost meer omzet binnenhalen. Het heeft ertoe geleid dat een 'goede' actie tegenwoordig ten minste het niveau van 3 halen 1 betalen moet hebben, anders springt er geen consument meer voor op de fiets. 20% korting, wie loopt daar nog warm voor? De marge giert de pan uit, want fabrikanten betalen maar beperkt mee aan deze gekte. Daarom zie je veel meer spaarpromoties opduiken; ze maken de promotiekosten weer een beetje draaglijk. Op papier dan. Want een goede spaarpromotie moet in ieder geval kostendekkend zijn. Dat de klant er niet massaal voor warm loopt, is bijzaak.

Niet voor mij; het is de omgekeerde wereld. Klanten verdienen een beloning voor hun loyaliteit, voor hun gedrag om alle andere aanbiedingen te laten schieten voor jou. Beloon ze dan ook echt!

Een aantal voorbeelden

Laat ik een aantal voorbeelden gebruiken uit de levensmiddelenbranche, daar zijn een groot aantal aanbieders bezig om bijna volcontinue, het jaar rond, spaaracties in te zetten. Kijk maar naar bijvoorbeeld Plus, Jan Linders, maar ook naar Makro. De ene spaarpromotie is net afgelopen en dan begint de week erop de volgende. Wat is het echte resultaat van al deze loyaliteitsacties? Het grootste deel van je klanten is niet tevreden en doet niet mee, er wordt geen extra omzet behaald, klanten worden niet loyaler en het levert wel een hoop gedoe en gezier op.

Enkele rariteiten op een rijtje.

  1. De klant moet nieuwe zegels gaan sparen, de zegels van de vorige actie zijn niet meer geldig. Dus als de klant wel trouw is geweest en flink wat zegels heeft gespaard – zelfs een aantal ingewisseld heeft – maar nu nog zegels over heeft, kan ze weggooien. Gewoon opnieuw beginnen;
  2. Deelname percentages van minder dan 10% zijn de regel. Een loyaliteitsactie moet in principe uitgaan van 100% deelname, u wilt immers uw klanten bedanken en belonen voor hun klandizie. Natuurlijk wil niet iedere klant een handdoek hebben, vooral omdat de kast al vol ligt van vorige spaaracties! De klant wil die handdoek ook niet hebben, omdat er bijbetaald moet worden, met vaak een onduidelijk bedrag, want wat kost zo'n handdoek eigenlijk echt? De van-prijs is een fabeltje, het artikel wordt nergens tegen die prijs aangeboden;
  3. Alles is volledig 'dicht gerekend'. De spaaracties zijn allemaal uitvoerig becijferd. Wat het mag kosten, hoe lang de gemiddelde klant ervoor spaart en welk deelname percentage geldt. Het halen van deze cijfers betekent dat de actie geslaagd is. Het systeem klopt, maar er wordt niet gecheckt of de klant wel of niet tevreden is. Noch wordt er rekening gehouden met de klanten die never nooit een spaarkaart vol gespaard krijgen;
  4. Elke volgende spaaractie 'profiteert' van de vorige actie, die niet zo goed bevallen is. Er zijn steeds meer klanten die zeggen "laat die zegels maar zitten". Sterker nog, ze voelen zich bij de neus genomen want zij voelen zich niet beloond voor hun koopgedrag en hebben de indruk dat ze meebetalen voor de acties die voor andere klanten misschien wel interessant zijn;
  5. U krijgt één zegel bij aankoop van X euro. Die grens is zo gelegd dat de gemiddelde besteding een beetje omhoog moet om voldoende zegels te krijgen. Die dwang naar meer besteden, vinden mensen niet prettig. Denk maar eens aan het massaal klagen over de parkeermeter en over uw telefoonprovider die altijd afgerond per minuut afrekent. Dus die grens van 1 zegel bij X euro zouden we dan wel zonder mopperen accepteren? Echt niet. U hoort het geklaag echter niet, dus lijkt het geen issue.

Spaarpromoties zijn in de regel bedoeld voor de mensen die al klant bij u zijn. Natuurlijk hoopt u dat ze nu meer bij u kopen om de spaarkaart sneller vol te krijgen, dat ze hopelijk iets minder bij uw concurrent kopen. In de praktijk valt dat effect nogal tegen. Toch staat in de spreadsheets van de bedrijven die leven van spaarpromoties wel een omzetplus genoteerd!

Wat dan?

Een spaarpromotie vraagt eigenlijk dezelfde inzichten van u als u hanteerde bij het vaststellen van een goed assortiment met een goede prijs: wat willen mijn klanten. Waarvoor komen ze naar mij toe? Wat past er bij hen? Moet het met zegeltjes of kan het ook digitaal en/of online ?

Als u daar de juiste invulling aan geeft – en over uw achterliggende beslissing duidelijk communiceert – dan hebt u een welkome loyaliteitsactie. Eentje waar uw klanten heel blij van worden. En u dus nog meer waarderen. Ook door loyaler te zijn! En daar gaat het nu net om.

Op zoek naar waarde voor uw organisatie

Bent u op zoek naar de juiste loyaliteitsactie voor uw klanten, die leidt tot trouwere klanten? Hoe uw Klantkracht tot meer waarde voor uw klanten leidt? Dan helpen wij u graag om deze te vinden. Samen vinden we de kansen om duurzaam succesvoller te zijn. Moet daarvoor uw organisatie of businessmodel overhoop? Geenzins. Het is onze ervaring dat ook kleine aanpassingen grote impact kunnen hebben. Dat kan ook bij u. Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Auteur: Wim van Gennip

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy