Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

De kracht van lateraal marketing denken

Vernieuwing. We moeten vernieuwen. Het lijkt een holle frase. Vooral door het woordje 'moeten' krijgt het daarnaast ook nog eens een verplicht karakter. Je wilt het niet, maar het moet nu eenmaal. Omdat de wereld verandert, omdat klanten veranderen, of omdat de concurrentie je anders rechts inhaalt. Daarom moet het. Maar eigenlijk willen we het vaak niet. The only person who wants change is a baby with a wet diaper. We richten ons liever op het verbeteren van de bestaande producten en vooral processen. "Laten we nu eerst de bestaande dingen eens goed doen", hoor je dan. Niet zozeer goed voor het marktaandeel, maar wel leuk voor de sfeer.

Game changers

Vanuit die goede sfeer kijken we vol bewondering naar bedrijven als Apple en Google. Die bedrijven innoveren, fundamenteel. We zeggen over die bedrijven niet dat ze móesten vernieuwen. We kijken ernaar en constateren dát ze vernieuwen. Apple en Google zijn voorbeelden van game changers. Ze veranderen het speelbord en de regels van het spel.

Nokia was heer en meester op de markt van mobiele telefonie. Er waren een paar andere spelers en ze speelden allemaal op een schaakbord van acht bij acht met bekende stukken. Lopers konden schuin bewegen, torens rechtdoor. Totdat die producent van die gekke computers ineens met iets nieuws kwam: een telefoon met een aanraakscherm, de iPhone. Ineens was het speelbord driehoekig. De koning was niet langer het belangrijkste stuk. Er was iets voor in de plaats gekomen dat leek op de kruising van een toren en een paard. Lopers waren verdwenen en pionnen konden vijf stappen in één keer zetten. Verbijsterd keek Nokia naar het bord en de stelling die was ontstaan.

Lef

Ongetwijfeld waren er bij Apple ook mensen die de bestaande dingen eerst eens goed wilden doen. Die wilden de computers technisch verbeteren en de productieprocessen van die computers optimaliseren. Aan de top van het bedrijf stond daartegenover een man met visie en lef. Steve Jobs durfde het aan en nam de sprong, samen met zijn bedrijf. En het legde geen windeieren. In 2015 was de iPhone goed voor 70% van de omzet van het bedrijf.

Natuurlijk is de iPhone van Apple een voorbeeld uit een boekje of een blog als deze. En ja inderdaad, de impact van deze verandering vond plaats op een mondiaal speelbord. Maar kijkt u nu eens naar uw eigen speelbord. U ziet een stelling met uw producten, uw klanten, uw promotiemix, uw prijzen. U doet uw zetten en uw concurrentie ook. Misschien bedekt uw speelbord Europa, misschien alleen Nederland of misschien zelfs alleen een straal van vijftig kilometer rondom uw bedrijf. Het doet er niet toe. Het is úw speelbord. En ú kunt het veranderen, als u het lef heeft. Ik ga u vertellen hoe.

Lateraal denken

Al in de jaren zestig van de vorige eeuw introduceerde creativiteitsgoeroe Edward de Bono de term 'lateraal denken'. Er zijn allerlei definities van lateraal denken. Ik zou zeggen: lateraal denken is de bestaande aspecten herordenen zodat er nieuwe aspecten ontstaan. Dus niet de bestaande dingen beter doen, maar andere dingen doen.

Lateraal denken is een proces, een manier om creativiteit af te dwingen. Je kijkt naar wat er is, en aan de hand van vooraf gedefinieerde denkstappen creëer je iets nieuws. Het mooie van lateraal denken is, dat je niet creatief hoeft te zijn. De methode geeft je de stappen en vertelt je wat je moet doen. Je moet alleen het lef hebben om je bestaande denkpatronen los te laten en niet bang zijn voor de ideeën die dan ontstaan.

Durft u bijvoorbeeld na te denken over een wereld waarin in elk grasveld koeien staan die gratis kunnen worden gemolken? Maakt dat u angstig? Dan hoeft u vanaf dit punt niet verder te lezen. Prikkelt het u? Dan bent u klaar voor de volgende stap.

Laterale marketing

Je kunt lateraal denken toepassen op elk probleem, van een ruzie met je buurman tot ... marketing. In 2003 schreven Kotler, u hopelijk welbekend, en Trias de Bes een ontzettend leuk boek met als titel "Lateral marketing, new techniques for finding breakthrough ideas". Dit boek legt uit hoe lateraal denken kan worden toegepast op marketing. Productinnovatie, nieuwe prijsmodellen, nieuwe markten en promotiemiddelen: het wordt allemaal mogelijk en logisch met laterale marketing.

Ook u kunt aan laterale marketing doen. U kunt het boek kopen, goed doorlezen en met uw nieuwe inzichten aan de slag in uw organisatie. 

Hoe u het ook doet, doe het. Wacht niet tot anderen uw speelbord omgooien! Wees de Steve Jobs van uw bedrijf. Vernieuw.

Klantkracht en laterale marketing als motor voor uw organisatie

De belangrijkste vraag die de collega's van True Service zichzelf stellen is: Wat moet een organisatie doen om haar klanten zo optimaal mogelijk te bedienen? Maak van de kracht van uw klanten uw eigen kracht. En benut het creatieve potentieel in uw organisatie om uw klanten te verrassen is. Bijvoorbeeld door hetr gebruik van laterale marketing. De keuze voor klantgerichtheid en laterale marketing ligt bij u als ondernemer / bestuurder. True Service kan u hierbij ondersteunen. Wij hebben de inzichten uit laterale marketing verwerkt in een actieve en inspirerende workshop "Laterale marketing, doorbraakideeën in één dag". Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Auteur: Niek van der Donk

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

NvdDZW5x5

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy