Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

Heeft u ze allemaal nog op een rijtje ?

De wereld verandert, sneller dan ooit. Dat weet u inmiddels wel. Dagelijks wordt u overspoeld met nieuwe analyses, inzichten en vergezichten in kranten, tijdschriften, nieuwsbrieven en posts op social media. Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Toch is het van belang om regelmatig de relevante ontwikkelingen te ordenen en hieraan betekenis toe te kennen. Uw scherpt hiermee uw strategie aan, maar u bevordert indirect ook de wendbaarheid van uw organisatie en uw commerciele succes in de toekomst. Ook de betrokkenheid en drive van uw medewerkers kan het ten goede komen, mits gezamenlijk uitgevoerd.

Overdaad

Recentelijk bezocht ik het Vaticaans museum en de Sixtijnse kapel. Ik was die dag een van de 20.000 gasten die, al schuifelend, de indrukwekkende voorraad verzamelde kunst van de afgelopen 3 eeuwen mocht aanschouwen. Schoonheid en artistiek vakmanschap in overvloed. Een paradijs voor de ogen. Te veel om te bevatten, los van elkaar.

Betekenis geeft inzicht en richting

Onze gids besteedde veel tijd aan de rangschikking in de tijd, de politiek-maatschappelijke context en de historisch-culturele waarde van de kunstwerken. Op deze wijze gaf zij betekenis aan onze zintuigelijke waarneming. Zien wordt beleven. Beschouwen wordt begrijpen. Zelfs de 'smartphone-jongeren', waaronder die van mij, hingen aan haar lippen. Met name haar vragen 'wat nu als ?' zetten ons aan het denken en prikkelde de fantasie.

Trendanalyse: een reis van gisteren naar morgen

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar vaak zijn er wel duurzame patronen te ontdekken. Vanuit het (recente) verleden is het b.v. redelijk veilig te voorspellen dat het internetverkeer en mobiel internet de komende jaren (explosief) zal groeien. Datzelfde kun je ook claimen voor drones, connected devices, e-health, e-learning, robotisering, 3D printing, genetica etc. Maar wat is de impact en de betekenis voor uw organisatie?

Trend of hype

Het is belangrijk vast te stellen of u te maken heeft met een trend of met een hype. Hypes trekken doorgaans veel aandacht, maar zijn minder toekomstvast. Trends gaan vaak gelijkmatiger, trekken minder aandacht, maar zijn in veel gevallen duurzamer. Bij het duiden van een trend of hype kun je professionele hulpmiddelen gebruiken, zoals b.v. de Hype Cycle van Gartner of predictive analysis (o.b.v. big data). Niet minder interessant is om uzelf af te vragen waarom een trend  'hard' of toekomstvast is:

  • In welke menselijke behoefte voldoet het ?
  • Hoe verhoudt het zich tot andere trends ?
  • Welke economische activiteit nemen we waar ?
  • Zijn er al succesvolle toepassingen ?
  • Welke kansen/ bedreigingen levert het op ?

Uiteindelijk is het van belang de betekenis en relevantie van de trend voor uw organisatie te bepalen.

Hoe pak je trendanalyse aan

Traditioneel is trendanalyse een onderdeel van de omgevingsanalyse (bekend als DESTEP of PEST), veel gebruikt bij strategievorming of marketingplanning. Een prima start, maar het kan beter.

  • Meer 'real-time'.  Niet elke dag, maar wel met een regelmaat die past bij uw branche. Online retail is sterk in beweging, schoenenreparaties minder.
  • Meer multidisciplinair.  Verschillende personen en disciplines leveren meerdere zienswijzen, die de betekenis van een trend voor uw organisatie kunnen verrijken. Daarnaast bevordert het engagement en drive bij uw medewerkers.
  • Meer creatief.  Maak gebruik van de verbeeldingskracht van uw team, voor de vertaling van trends naar zinvolle toepassingen, of zelf producten en diensten.
  • Meer bottom-up.  Er zit veel kennis en inzicht in uw team en hun netwerken. Wellicht meer dan u denkt. Maak daar gebruik van, b.v. door een trend-en-ideebox.

De trendgids

Trendanalyse is professionele activiteit, een gidsrol, die veel kennis vereist van actuele trends, trendeigenschappen, trendclassificatie en trendvalidatie. Daarnaast dient een trendgids kennis te hebben van strategie, marketing en technieken om creativiteit te bevorderen en weerstand te pareren. Een trendgids is, net als onze gids in Rome, een specialist, een spelleider en een inspirator.

Laat u eens rondleiden

Ons staan disruptieve technologische doorbraken en grote sociaal-demografische verschuivingen te wachten. Ontwikkelingen die zich aftekenen, maar waar we allemaal nog zoeken naar de betekenis voor onze eigen organisatie. Zij zijn een rondleiding waard:

  • Algemeen: digitale transitie, de deeleconomie, verstedelijking, etc.
  • Klantgedrag: mobile only, video is king, beleving verkoopt, Generatie Z, Youtility, etc.
  • Technologie: Internet of things, drones, genetica, nieuwe (nano) materialen, big data, etc.
  • Milieu: recycling, locale energieopwekking, high-tech food etc.
  • Bedrijfsvoering: smarketing, abonnementsproducten, hybrid sales, B2B e-commerce
  • en nog vele andere trends.

Besteed voldoende aandacht aan professionele trendanalyse en pas op voor hypes. Wat is betrouwbaar en wat niet. Laat u professioneel begeleiden bij de analyse en de vertaling van de implicaties voor uw bedrijf. Zo krijgt u ze allemaal weer op een rijtje.

En hiervoor hoeven we niet de Sixtijnse kapel af te huren voor € 5000,- per persoon per avond (jazeker, dat kan vandaag de dag). Al zou het wel mooi zijn en wellicht wat extra betekenis geven als Michelangelo over uw schouder meekijkt.

Klantkracht als motor voor uw organisatie

De belangrijkste vraag die wij ons stellen is: Wat moet een organisatie doen om haar klanten zo optimaal mogelijk te bedienen? Wij noemen dat klantkracht. Dat betekent dat u uw klanten moet kennen, nu en in de toekomst. Maar ook dat u zicht moet hebben op de mogelijkheden voor innovatie, b.v. door technologische vernieuwing. Een goede trendanalyse helpt daarbij. True Service kan u hierbij ondersteunen. Wij zijn graag uw trendgids. Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Auteur: Anthony van de Wiel

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy