Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

De belangrijkste online marketingtrends & ontwikkelingen voor 2016

 

Ook al is het jaar pas enkele weken oud, er zijn nu al enkele significante trends die uw organisatie niet mag missen. In 2016 hebt u namelijk de kans om uw klanten daadwerkelijk centraal te stellen en hen de ervaring te bieden waar zij naar op zoek zijn.

Bij True-Service wordt 2016 het jaar van de customer experience. Of u nu een fysieke winkel heeft of een pure online player bent, een positieve klantervaring is van essentieel belang voor uw succes. De volgende kansen heb ik voor u geïdentificeerd voor een klantkrachtig jaar. De komende nieuwsbrieven zal ik telkens één van deze ontwikkelingen verder met u bespreken.

Social Media is geen marketingkanaal, maar een customer experience kanaal

Nog niet zo heel lang geleden werd Social Media vooral ingezet om extra (directe) verkopen te realiseren of potentiele klanten te bereiken. Tegenwoordig wordt het veel meer een online ontmoetingsplek waar gelijkgezinden elkaar bereiken. Ze delen verhalen en ervaringen over uw merk, uw producten en over (en met) uw medewerkers. Geen afdeling binnen uw organisatie blijft 'buiten schot'. Ik gebruik de term 'buiten schot' omdat ik zie dat anno 2016 organisaties nog altijd krampachtig reageren op Social Media. "Het is eng, want ze praten over ons". Veelal doen klanten dit omdat ze graag willen dat er naar hen geluisterd wordt. Dit biedt voor u een uitgelezen kans om uw organisatie te verbeteren door daadwerkelijk te luisteren naar wat klanten zeggen. Het lijkt mij dat u dus goud in handen heeft...

Denk in relaties, niet in leads

In het verlengde van bovenstaande trend, zal personalisatie een grotere factor spelen. Dat iedere klant / lead anders is, dat weten we wel. Waarom doen we er dan zo weinig mee? We behandelen ze vrijwel allemaal binnen hetzelfde stramien, omdat onze processen daar nu eenmaal op ingericht zijn. Maar, wat als je klanten en leads behandelt als individuen met elk hun unieke eigenschappen.
Het sociale en menselijke aspect binnen (online) marketing is altijd veelbesproken en wordt vaak de heilige graal genoemd. Nu we eindelijk begrijpen hoe we Social Media idealiter gebruiken kunnen we het klantcontact écht socialer en menselijker maken. Big data is een feit, dat we al onze persoonlijke gegevens gratis overdragen aan bedrijven zoals Facebook en Adwords hebben we ook al geaccepteerd. Het is nu de taak van de Marketeer om van irritante eenzijdige push reclame naar gepersonaliseerde content op basis van interesses te bewegen.

Transparantie is complementair aan adverteren

De opkomst van Instagram, Twitter en Pinterest zorgen ervoor dat je als bedrijf, als merk en als werknemers kunt laten zien wie je bent en waarvoor je staat. Dit is niet nieuw! Wat wel nieuw is? Klanten verlangen transparantie van organisaties. Of het nu in de B2B of de B2C is, klanten willen weten met wie ze zaken doen en wellicht nog belangrijker: Welke normen en waarden houdt deze club er op na? Hoe is de sfeer binnen de organisatie? Zijn ze bezig met sustainability?
De consument van de toekomst verlangt dat u open en correct bent en dit niet alleen maar pretendeert te zijn. Het moet zichtbaar zijn.

Relevantie versus Adblockers

In mijn omgeving zie ik het gebruik van Adblockers sterk toenemen. Het gaat eigenlijk in tegen alles waarvoor ik werk, maar ergens begrijp ik hen wel. Dus, vroeg ik me af waarom gebruikt men een Adblocker? Het antwoord is drieledig, maar toch héél simpel:

1. Er zijn teveel advertenties. Alles lijkt wel een advertentie.
2. Er is teveel misbruik gemaakt van het vertrouwen van de consument.
3. Ze zijn irritant en niet relevant.

Nu zal ik echt niet durven pretenderen dat ik een oplossing heb voor dit probleem. Hele media-stammen zijn al bezig nieuwe modellen te testen om een nieuw verdienmodel te ontdekken. Ze zien de toekomst angstig tegemoet omdat hun verdienmodel aan een zijde draadje hangt. Dus wordt er geëxperimenteerd met paywalls en ontzeggingen van websites. Gaat dit echt werken? Ik zou denken: Prima ga ik toch naar de volgende site! Je bent namelijk niet uniek. Beter zouden deze angstige partijen zich eens afvragen waarom men een Adblocker installeert?

Wanneer men de klant centraal stelt en vanuit échte klantkracht werkt, dan zou de klant wellicht niet zo advertentie-moe zijn. Dus denk van uit uw klant, wat wilt deze en hoe bereik ik hem. Hoe communiceer ik met hem alsof het een echt mens van vlees en bloed is. 

Klantkracht als online motor voor uw organisatie

De belangrijkste vraag die wij ons stellen is: Wat moet een organisatie doen om haar klanten zo optimaal mogelijk te bedienen? Maak van de kracht van de klant uw kracht. Dit noemen wij klantkracht. Het is een illusie te denken dat dit voor iedere organisatie hetzelfde is. Echter, de klant centraal stellen begint bij u als ondernemer. Hoe zorgt u ervoor dat iedere vezel van uw bedrijf Klantkracht ademt? Wat moet ik als ondernemer doen om iedere afdeling de klant centraal te laten stellen? Van Sales en Marketing tot de receptie, iedereen stelt al het mogelijke in het werk voor de klant. U denkt wellicht: Dat is een utopie! Niets is minder waar. Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Auteur: Lars Fassbender

 

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy