Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

Wij adverteren niet meer rondom Kerstmis

Nu de dagen korter en de nachten langer worden, het kwik in raptempo daalt en richting de nul gaat, supermarkten al weken lang zijn overgenomen door de Sinterklaasmaffia, is het goed om eens stil te staan bij de effecten van deze feesten op uw online marketing inspanningen. Het valt me namelijk ieder jaar weer op: Online marketingkosten (specifiek Facebook en Adwords) rijzen de pan uit en de resultaten blijven achter. Hoe komt dit? En wat doet u er aan?

ROI moet leidend zijn, ook rondom kerst

Het antwoord op bovenstaande vragen is afhankelijk van de kern van uw online activiteiten. Wanneer uw inspanningen zich richten op directe verkoop aan consumenten, dan zal de kerst voor u – hoogstwaarschijnlijk – zeer belangrijk zijn. Wellicht haalt u zelfs een groot deel van uw jaaromzet in de weken rondom nieuwjaar. Het is dan ook raadzaam om, wanneer er een gezonde Return On Investment (ROI) is, hier vooral mee door te gaan.

Wat als uw focus niet ligt op directe verkoop, maar op leads en / of inschrijvingen genereren voor uw website? Sowieso is dit een heel andere 'ball game' dan directe verkoop. Immers, de leads en inschrijvingen moeten nog voor omzet zorgen en hebben zich vaak nog niet bewezen effectief te zijn. Wij Marketeers zorgen er natuurlijk voor dat we de (ROI) helder in beeld hebben, toch?

Zo weten wij bijvoorbeeld dat wanneer een lead €10 euro kost en van alle leads 20% converteert naar één verkoop per kwartaal, bij een gemiddelde orderwaarde van €10, dat de terugverdientijd op die ene lead maar één kwartaal is. Echter, u en ik beseffen: Dit is geen reële berekening. Neem je namelijk de kosten voor niet converterende leads mee dan blijkt je terugverdientijd ineens vijftien maanden te zijn!

Dit is allemaal nog niet zo spannend, want hier heeft u natuurlijk uw hele business model op gebaseerd. Dus... so far so good. Wat gebeurt er dan toch rondom kerst?

Moordende concurrentie rondom kerst

Het is heel simpel, en toch zie ik organisaties hier nauwelijks rekening mee houden. Met kerst gaat iedereen als een dolle adverteren. Bestaande adverteerders verhogen hun budget, kerstaanbieders draaien hun volledige marketingbudget in een paar weken er doorheen en bedrijven die geen extra omzet maken of hoeven te maken in deze dagen gaan mee in de gekte. Al dan niet bewust. En dan is er een groot deel die er niet over heeft nagedacht en alles op z'n beloop laat gaan, want "We hebben het toch een keertje goed ingesteld?!".

Ik heb meer dan eens meegemaakt dat gedurende deze periode de kosten voor een lead verdubbelden en dat de kwaliteit van deze leads daalde. Het is goed denkbaar dat van uw leads nog maar 10% converteert naar een verkoop per kwartaal. Reken dan eens je ROI uit? Wanneer een lead ineens €20 en nog maar 10% naar verkoop converteert en je gemiddelde orderwaarde gelijk blijft op €10 per kwartaal. Dan heb je ineens zestig, ja zestig maanden nodig om je kosten terug te verdienen.

Is het dat waard? Of is het wellicht een plan om gedurende de feestdagen de boel de boel te laten, je biedingen en je budget te verlagen en vanaf de eerst week van januari er vol tegenaan te gaan?

Op zoek naar efficiënte klantwaarde

Wilt u uw klanten bereiken en verleiden op het juiste moment, tegen de laagst mogelijke kosten ? Dan helpen wij u graag. Samen vinden we de kansen om zelf de markt op te schudden en een (groter) aandeel te behalen. Uw organisatie of bedrijfsmodel op zijn kop? Geenszins. Kleine stapjes kunnen grote impact hebben , bij u en bij uw klanten. Dat noemen wij efficiënte klantkracht Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Auteur: Lars Fassbender

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy