Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

KIJK UIT ! U wordt rechts ingehaald.

Als U denkt dat U al zaken goed voor elkaar hebt. Dat U de concurrentie goed in de smiezen hebt. Dat uw klanten tevreden zijn over U. Als U dat punt hebt bereikt, dan bent U het meest kwetsbaar. Een nieuwe concurrent ligt op de loer. Eentje die U niet verwacht had. Eentje die nu nog niet bestaat, die U niet in uw achteruitkijkspiegel hebt gezien. Gewoon omdat U uw dode hoek vergeten bent.

Help, mijn business verdwijnt

Bedrijven die de business aardig verdeeld hebben, die de dagen vullen met elkaar in de haren vliegen om marktaandeel te winnen, prijzen te verlagen en toch marges willen beschermen zijn veel kwetsbaarder dan ze denken. Ineens – uit het niets – is daar een nieuwe concurrent, die de boel helemaal op zijn kop zet. De 'disrupter' van de markt. Voorbeelden te over: Bol.com die de boekenbranche volledig verraste, Uber die de taxibranche onderuit haalt, Virgin met de telefoniebranche in Engeland, internet voor de reisbranche, Amazon voor bijna alles, Action voor Blokker, enz. Dat gaat gewoon door. Misschien zet Picnic of Hello Fresh de foodbranche wel op zijn kop? Waarom zijn we zo hardleers? Al deze wijze lessen en we doen er niets mee. 

 

Waarom doet U er niets mee?

 

Het gaat er niet uitsluitend meer om hoe U zich tegen zo'n onbekende concurrent kunt wapenen. Belangrijkste vraag is waarom U zelf de wereld niet op zijn kop zet? Of begint met verrassende, nieuwe waarde voor uw klanten. En uw concurrenten het nakijken geeft. Waarom haalt U niet rechts in? U zit in die branche, U kent alle voors en tegens. U weet alle hoeken en gaten van de business te vinden. Waarom doet U daar niets mee?

Waarschijnlijk ' business ADHD '  (alle dagen heel druk). Elke dag is vooral gevuld met operationeel gedoe. To-do lijstjes vertonen dagelijks dezelfde actiepunten. Helikopteren is er niet bij. U verzuipt eerder dan dat U boven de materie uit kunt komen; al was het maar voor even. 

Benutten klantonvrede

De nieuwe concurrent heeft het wat dat betreft veel eenvoudiger. Die kan op zijn gemak op zoek naar de 'gaten in de markt', naar de dingen anders doen, naar wat echt belangrijk is, naar goedkopere werkmethodes. Op zoek naar van alles waar je de klanten echt een plezier mee doet. Die nieuwe concurrent heeft geen last van alle "ja, maar ... - argumenten" die de bestaande bedrijven voor de voeten gegooid krijgen van hun eigen mensen. Geen "zo doen we dat hier al jaren". Geen "dat werkt echt niet".

Kansen te over

De ruimte voor een 'disrupter' ligt in de (latente) onvrede van klanten met de huidige gang van zaken. De klanten zouden graag dingen anders hebben, maar kunnen daar nu niet voor kiezen, simpelweg omdat ze niet worden aangeboden. Totdat die nieuwe concurrent juist op dat argument inspeelt. Waarom eindeloos zoeken naar een bepaald boek in een boekwinkel als je het makkelijk op internet kunt vinden en binnen een dag voor dezelfde prijs in huis hebt (de vaste boekenprijs speelt Bol.com handig in de kaart)? Waarom een voorrijtarief betalen voor een taxirit, waarom allemaal verschillende winkels af als het ook in eentje kan, waarom die ingewikkelde telefoontarieven als het ook simpel met eentje kan? Waarom vol in de wind boodschappen doen, waarom vastzitten aan een hoog rentepercentage bij je hypotheek, waarom 12 weken wachten op je nieuwe meubels. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Allemaal kansen voor nieuwe bedrijven die de bestaande bedrijven rechts in kunnen halen. Kijk uit, pas op!

Op zoek naar de ruimte

Wilt u op zoek naar nieuwe ruimte in uw markt? Dan helpen wij u graag om deze te vinden. Samen vinden we de kansen om zelf de markt op te schudden en een (groter) aandeel te behalen. Uw organisatie of bedrijfsmodel op zijn kop? Geenszins. Kleine stapjes kunnen grote impact hebben , bij u en bij uw klanten. Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. 

Auteur: Wim van Gennip

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy