Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

U2 optimaliseert de klantbeleving! You too?

Vorige week bezocht ik een popconcert van U2 in het Sportpaleis in Antwerpen. Het was bijzonder om te zien, en horen natuurlijk, hoe U2 de klantbeleving optimaliseert. Circa 25.000 klanten, een mooie mengeling van de generaties X , Y en Z aanwezig (over recommandatie gesproken). Getrakteerd op hoogstandjes op het gebied van zang, instrumentale ondersteuning, licht, video's en een gecoördineerde combinatie van deze geneugten. Toegegeven, ik ben een fan. Maar wel een met beroepsdeformatie en een kritische blik. Wat mij opviel is de wijze waarop dit concert werd georkestreerd tot een ware, totale klantbeleving. Met een klein rolletje voor het Sportpaleis in Antwerpen.

Iedere bezoeker bediend

Bezoekers van popconcerten weten dat er goede plekken zijn en mindere. De opstelling van de verschillende, met elkaar verbonden podia, boden aan vele fans de mogelijkheid hun helden  bijna aan te raken. De leden van de popgroep traden op de verschillende podia op. Daarbij draaiden ze regelmatig, om ook de bezoekers achter het hoofdpodium te bedienen. Zelfs het aanraken van handjes voor de echte fan werd niet vergeten. De artiesten kwamen al klappend op en dankten hun klanten met grote regelmaat. Massaal gejuich onderstreepte de klanttevredenheid.

Alle zintuigen geprikkeld

Tijdens het concert werd regelmatig gebruikt gemaakt van twee reusachtige LED video walls, geplaats in de lengterichting van de zaal. Voor iedereen goed zichtbaar. Deze schermen zijn min of meer doorzichtig tot het moment dat de video's beginnen. Tussen de schermen lag een podium, waardoor de artiesten regelmatig konden optreden, alsof ze in een video of rijke animatie opgingen. Popconcert of speelfilm met je helden in de hoofdrol ? Er was duidelijk over de multi sensorische prikkeling nagedacht. Het geluid, de brullende bassen en de enthousiaste fans maakte het geheel af.

Klanten op afstand betrokken houden

Natuurlijk kunnen niet alle fans aanwezig zijn. Om dit leed te verzachten werden live video-opnames gemaakt door een uitverkoren fan uit het publiek. Deze beelden werden live gestreamd. Op de grote video-walls stroomden de tweets gulzig binnen. De artiesten spraken hun online klanten zelfs kort even toe. De reacties uit de hele wereld waren overweldigend. Customer retention in optima forma.

Popmuziek en zaken doen

Nu zult u wellicht denken, popmuziek maken en zakendoen zijn niet hetzelfde. Toch is er een belangrijke overeenkomst: goede klantbeleving leidt tot groei van uw business. Dat heeft menig onderzoek inmiddels aangetoond (Forrester, Gartner, Marketingsherpa, etc.). En klantbeleving is een teaminspanning. Artiesten op de voorgrond. Maar ook een toegewijd team in de coulissen en de juiste ondersteunende technologie leveren een grote bijdrage.

Wat de klant wil

Zij, de klanten, willen geen fysieke informatiedragers meer. Online en downloaden zijn in. De klant wil wel graag zijn identiteit onderstrepen door branded merchandise. De U2 petjes, T-shirt en tassen vlogen als warme broodjes over de toonbank. U raadt het al, de prijzen logen er niet om. Wat goed voelt, heeft waarde. Omzet, merkbekrachtiging en mond-op-mond aanbeveling gaan hier hand in hand. U2 heeft marketing en klantfocus omarmt. U2 heeft hun klantbeleving tot in de puntjes geperfectioneerd. You too?

Klantkracht als motor voor uw organisatie

De belangrijkste vraag die wij ons stellen is: Wat moet een organisatie doen om haar klanten zo optimaal mogelijk te bedienen? Maak van de kracht van uw klanten uw eigen kracht. Dit noemen wij Klantkracht. Het is een illusie te denken dat dit voor iedere organisatie hetzelfde is. U bent als bestuurder, manager of ondernemer, regisseur van de klantbeleving. Wat moet u doen om op iedere afdeling de klant centraal te laten stellen? Verkoop, marketing, service, receptie,....... op het podium of in de coulissen, allemaal leveren ze een belangrijke bijdrage. Allemaal dragen ze bij aan de 'moments of magic' voor klanten. U denkt wellicht: Dat is een utopie! Niets is minder waar. Neem nu Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

P.S. Over de rol van het openbaar vervoer. Parkeren bij het Sportpaleis is schier onmogelijk. Derhalve kregen de bezoekers per e-mail tips aangereikt over gratis parkeerplekken, gratis aansluitende tramverbindingen, naburige restaurant en tijdschema's. Resultaat: nauwelijks files of wachttijden, en een relaxte opmaat naar de attractie van de avond. Complimenten Antwerpen !

Auteur: Anthony van de Wiel

 

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy