Kies hier uw gewenste pagina

Blogs / artikelen

De winkel van morgen

 

E-commerce groeit sterk en lijkt een serieuze bedreiging voor de de retail met fysieke winkelformules. Het aantal webwinkels blijft stevig groeien. Ongeveer 10 %  van de aankopen in de non-foodsector wordt momenteel online wordt gedaan. Elk jaar stijgt dat aandeel met 15 %. Keerzijde is overigens dat ruim 2/3de van de Nederlandse webshops nog nooit winst heeft gemaakt. De helft van alle webshops heeft een jaaromzet van minder dan € 10.000 en slechts 41% van de online winkels bestaat nog na vier jaar. Toch vormt e-commerce en enorme dreiging voor de fysieke winkel.

De leegstand van winkelpanden in Nederland was nog nooit zo groot. Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar marketing & distance aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit staat er nu zo'n 2 miljoen vierkante meter winkel- en kantoorruimte leeg. In 2015 zal dat waarschijnlijk 8 miljoen vierkante meter zijn, een schrikbarende verVIERvoudiging. 

 

Toch zijn er en aantal winkeliers in geslaagd om de beleving van de klant in de fysieke winkel te veririjken door innovatieve (technologische) toepassingen. Hieronder enkele voorbeelden

1. Volgen van klanten via Wifi-tracking

Dixons, MyCom en iCentre volgen klanten via hun wifi-verbinding. Bas Groep, het moederbedrijf van de winkelketens, kan zo achterhalen hoeveel bezoekers er binnenkomen, hoe lang ze blijven, hoeveel mensen juist doorlopen en wie er voor de tweede of derde keer langskomt. Een van de voordelen voor de Bas Groep is dat het dankzij de data beter denkt te kunnen inschatten wanneer personeel moet worden ingezet, aldus het bedrijf. Deze methode, die bekend staat als wifi-tracking, is slechts één voorbeeld waaruit blijkt dat ook fysieke retailers met hulp van technologie bij de tijd proberen te blijven en hun klanten steeds beter willen bedienen.

2. De NFC supermarkt in Parijs 

In 2012 opende Casino een near field communication-supermarkt in Parijs, waar klanten met hun mobiele telefoon kunnen scannen, shoppen en betalen. Winkelend publiek heeft daarbij de keuze om de producten ook daadwerkelijk in een winkelwagen mee te nemen, of de producten thuis te laten bezorgen. Wie de NFC-tags scant kan ook informatie over producten ontvangen, terwijl Casino op deze manier interessante informatie ontvangt over het shopgedrag van klanten. Het Nederlandse NXP levert de technologie (chips) voor deze toepassing

3. Bonnetjes in de cloud

De Britse supermarktketen Booths is vorig jaar gestopt met het uitgeven van papieren kassabonnen. In plaats daarvan worden de transacties opgeslagen in de cloud, waar ze via een persoonlijk account zowel via web als mobiel toegankelijk zijn voor klanten. Booths zegt klanten op deze manier beter inzicht te geven in hun uitgavegedrag, tegelijkertijd verzamelt het bedrijf interessante informatie over het gedrag van de consument. Deze data wil Booths gaan gebruiken in een loyaliteitsprogramma.

4. Virtuele Tesco in de Metro

Inmiddels een beroemde case: een paar jaar geleden installeerde Tesco in Zuid-Korea een virtuele supermarkt onder het merk Homeplus. Het bedrijf liet speciale schermen ophangen in metrostations, die eruit zagen als supermarktschappen. Voorbijgangers konden er QR-codes scannen met hun smartphone en zo direct online boodschappen bestellen. Tesco zag door de stunt de online verkopen met 136 procent toenemen, en werd de nummer 1 in online winkelen in Zuid-Korea. Daarnaast zorgde het project voor buzz tot ver buiten het Aziatische land, omdat het zo'n cool uitgevoerd idee was. Bol.com voerde eind 2013 eenzelfde soort project uit op Utrecht Centraal.  

5. digitaal brillen passen

Bloomingdales startte in 2012 een pilot met een digitale etalage in New York (foto helemaal boven), waarmee voorbijgangers brillen konden passen. Als ze op de juiste plek voor het raam gingen staan, zagen ze zichzelf met een bepaalde bril voor het gezicht. Met een knop naast het raam kon een bestelling naar de kassa worden gestuurd, waar de gewenste bril voor de klant werd klaargelegd. Bekijk onderstaand filmpje voor de uitgebreide uitleg:

6. De magische passpiegel

Sharp introduceerde vorig jaar een digitale spiegel die shoppers moet helpen een kledingstuk met de juiste kleur te kiezen. Op het scherm kan de kleur van een kledingstuk dat wordt gedragen met een druk op de knop worden aangepast. Vervolgens kan er een screenshot worden gemaakt, die klanten die nog twijfelen over hun keuze kunnen voorleggen aan familie en vrienden, bijvoorbeeld via Facebook of e-mail. 

7. Make-up advies na het scannen van je huistint

Cosmeticawinkel Sephora en kleurenspecialist Pantone bedachten een toepassing om klanten beter een keuze te laten maken. Samen ontwikkelden ze een apparaatje dat je huidkleur bepaalt en vervolgens via een iPad een vergelijking maakt met een database vol foundation-soorten. Iedere klant krijgt vervolgens een make up-advies op basis van de huidkenmerken, die wordt opgeslagen in een persoonlijk profiel waar klanten zelf eigen voorkeuren kunnen aanvullen. 

8. Een interactieve winkel

Een ander goed voorbeeld is de flagship store die Burberry sinds 2012 heeft in Londen, waar het kledingmerk de verbinding tussen on- en offline probeert te maken. De ruimte hangt vol gigantische digitale schermen en interactieve spiegels, die los van elkaar of samen verschillende soorten content kunnen laten zien. Burberry heeft bijvoorbeeld een deel van de kledingstukken uitgerust met zogeheten RFID-tags. Zo kan het gebeuren dat als een klant met kledingstuk X een scherm nadert, een bepaalde video met aanvullende informatie begint te spelen. 

9. De beacon, lokaal productinformatie op je smartphone

Amerikaanse retailers omarmen momenteel een apparaatje genaamd Beacon, dat werkt met een nieuwe vorm van Bluetooth. Leg het in je winkel en consumenten die dichterbij komen, krijgen via hun smartphone aanvullende informatie of aanbiedingen over de producten waar ze naar kijken. Tenminste, als ze de juiste applicatie hebben gedownload. Apple test het bijvoorbeeld in zijn winkels om mensen te informeren over workshops en het moment waarop hun gerepareerde product klaar is, daarnaast wil het bedrijf via de Beacon klanten herkennen die langskomen voor een bepaalde afspraak. 

10. Window shopping, maar dan echt

Heb je nog een volledige winkel nodig om klanten bij je te laten shoppen? Misschien niet. Kledingmerk Kate Spade ging vorig jaar in New York een samenwerking aan met eBay waarbij de etalages van leegstaande winkelpanden een maand lang werden gebruikt als 24/7 pop-up stores. In de etalage werden 30 verschillende producten gepresenteerd, die besteld konden worden met het touchscreen op het raam. De bestelde producten werden vervolgens binnen een uur op de gewenste locatie afgeleverd. 

 

Wij kunnen u helpen u facility management te professionaliseren en uw facilitaire dienstenportfolio flexibel te organiseren. Kijk hier voor onze dienstverlening of neem contact met ons op voor een afspraak  

Bronnen: MT, Locatus, Shopping 2020, True Service

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy