Kies hier uw gewenste pagina

de agile retail kassa

Agile is hèt business buzzword van dit moment, agile werken is hot. Ook in retail, en dat is eigenlijk gek. Want je zou kunnen zeggen dat agile en retail hetzelfde betekenen, een pleonasme zijn. Net zoals een houten boom of sterk staal. Agile en retail hebben bijvoorbeeld met elkaar gemeen, dat er multidisciplinair gewerkt wordt, dat de klant onderdeel van het proces is en vooral dat er snel geschakeld moet worden, omdat je anders zelf snel uitgeschakeld bent.

Time-to-market vs. time-on-the-market

Het beleid van morgen wordt aangepast als de kassa-omzet van vandaag tegenvalt. Snelle correcties zijn noodzakelijk, want het beleid is dus niet goed (genoeg) is. Die ultrakorte termijn, die retail zo kenmerkt, herbergt enkele sterke punten in zich, maar kent ook gevaren. Zeker is dat een kortere time-to-market leidt tot een langere time-on-the-market

Het me-too circus

Ik pik er één karakteristiek punt van agile werken uit: snelheid maken. Tegenwoordig is bijna elke retailbranche enorm competitief, de concurrentie is overal en moordend. Zowel offline als online. Er zijn immers genoeg modezaken om je gaderobe bij elkaar te shoppen, genoeg supermarkten om je levensmiddelen bij te kopen, genoeg boekenhandels om aan leesvoer te komen. Het retaillandschap laat zich vooral zien als een groot me-too circus. Iedereen doet (ongeveer) hetzelfde en als er iemand afwijkt – en daarin succesvol is – heeft de concurrent het zo gekopieerd.

Wat je nu ziet is dat er vooral op prijs geconcurreerd wordt, die is immers het snelste aan te passen. En dus is iedereen “de goedkoopste”, sommige bewezen, andere omdat ze het hardste roepen. Die lage prijs levert hoe dan ook een slechte marge, een slechte kassa-aanslag en dus een slecht rendement. Hier levert agile werken niet meer op dan je zo snel mogelijk aanpassen aan de concurrent. En zij aan jou.

Onderscheidend vermogen

Daarnaast levert deze agile manier van werken alleen maar kopieën van anderen op. Met in het slechtste geval een onduidelijke en onevenwichtige formule, omdat van elke concurrent iets geleend is. Het effect is dat de jacht op de omzet van vandaag belangrijker is geworden dan de omzet van morgen, terwijl het juist andersom moet zijn! Blijf daarom zoeken, vanuit je eigen kracht, naar echt onderscheidend vermogen, elke dag opnieuw, zodat klanten bewust voor je kiezen. Dat kan alleen als je innovatiedrang veel groter is dan je kopieerdwang!

Visie en snelle deelplannen

Het is duidelijk dat een gedegen en langdurige ontwikkeling van je formule, net zolang tot alles bepaald is, geen optie meer is; dat kost gewoon te veel tijd. Gelukkig is er voor het ontwikkelen van een visie nog tijd genoeg. Eén duidelijk toekomstbeeld kan het pad effenen voor kleine, snelle ontwikkelingen en introducties van deelplannen. Scoor optimaal door de klant bij die ontwikkelingen te betrekken, één van de belangrijkste handvatten voor agile werken. Maak de klant onderdeel van je bedrijf, van je visie en van je formule en het kan eigenlijk niet meer fout: je kassa blijft rinkelen.

Op zoek naar meer kassa

Wilt u op zoek naar echte en snelle vernieuwing in uw retailmarkt? Dan helpen wij u graag om deze te ontdekken. Samen vinden we de kansen om uw business te verbeteren. Moet daarvoor uw organisatie of businessmodel overhoop? Geenzins. Het is onze ervaring dat kleine aanpassingen grote impact kunnen hebben. Agile werken biedt uitkomst, ook bij u. Neem nu  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  op met met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Auteur: Wim van Gennip

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy