Kies hier uw gewenste pagina

 

agile marketing metrics1


Er was eens een tijd dat er één maal per jaar marketingplannen werden gesmeed. In een ellenlange sessie (eventueel op de hei) met desbetreffende stakeholders werden propositie, doelstellingen en strategie vooraf uitgestippeld. Wanneer de organisatie uitzonderlijk goed was ingericht deed men dit op basis van onderzoek, anders op basis van het verleden of het welbekende “fingerspitzengefühl”. Sommige bedrijven hadden zelfs het lef ieder kwartaal te evalueren. De echte lefgozers stelden hun plannen zelfs bij. Deze tijden zijn voorbij.

Online Marketing is Agile

Laat ik beginnen te zeggen dat de bovenstaande alinea enigszins gechargeerd is. Natuurlijk maakt men nu ook nog jaarplannen, waarbij de grote lijn wordt afgekaderd. Echter, met het grote verschil dat door de opkomst van digital / online Marketing het geheel van inspanningen meetbaar is geworden. Dit heeft er uiteindelijk toe geleidt dat het resultaat heilig is verklaard - in mijn optiek terecht! Voor organisaties betekent dit dat de mogelijkheid er is om op dagelijkse basis resultaten in te zien, te evalueren en te optimaliseren waar nodig. Mijn generatie is opgegroeid met online Marketing, een specialisatie binnen Marketing die geboren is voor het Agile principe. Waar men voorheen uitgebreid marktonderzoek verrichtte alvorens actie te ondernemen is de actie zelf het onderzoek geworden. Alle marketinginspanningen worden gezien als een test. Blijkt idee één tot en met acht niet te werken, prima. Wellicht dat negen tot en met dertien wel succesvol zijn.

 Waarom werkt u nog niet agile?

Volgens het rapport The State of Agile Marketing in 2016 zijn er zeven barrières te definiëren:

  • We hebben niet de juiste kennis over Agile Marketing. (23.5%)
  • Onze huidige aanpak werkt goed genoeg voor ons. (17.6%)
  • De organisatie ziet niet de toegevoegde waarde van Agile Marketing? (11.6%)
  • Er is geen tijd om een nieuwe aanpak te proberen. (10.7%)
  • Men is bang dat medewerkers niet bereid zijn een nieuwe aanpak te proberen (10.3%)
  • We hebben niet de juiste Tools om Agile te gaan werken. (9.1%)
  • Er is niemand die een Agile team correct kan aansturen. (8.1%)

Hoe kan ik Agile gaan werken?

Voordat je kunt beginnen met Agile Marketing dien je na te denken over je team. Welke personen heeft het team nodig om wendbaar te zijn en om doelstellingen effectief te behalen. Voor online Marketing geldt vaak dat er minimaal een ontwikkelaar, een ontwerper, en desbetreffende marketeers present zijn.

Vervolgens is het noodzaak enkele overkoepelende doelstellingen te bepalen aangevuld met KPI’s waar men op dagelijkse basis kan bijsturen. Het team bepaald welke prioriteiten er zijn en werkt gedurende korte sprints (ergens tussen één en vier weken) aan die taak, alle andere taken worden on-hold gezet totdat de taak is afgerond.

Wat zijn de voordelen van Agile Marketing?

Agile Marketing Teams maken kleine, kortdurende tactische plannen. Dit betekent dat ze snel de resultaten observeren en zich kunnen aanpassen op basis van de verworven data. De kans om je targets te behalen en om je aan te passen naar veranderende marktomstandigheden wordt hierdoor groter (zie afbeelding). In de huidige markt waar ontwikkelingen zich in een almaar sneller tempo voltrekken is het eigenlijk ondenkbaar dat je niet Agile werkt.

agile vs waterfall 

Stel je voor dat je op moment X (de grijze stip) een kans ziet en daarop besluit een campagne te creëren. Je maakt allerhande artikelen, afbeeldingen en filmpjes. En wanneer je alles klaar hebt ga je het traditioneel ‘lanceren’.
Wat gebeurt er als Facebook of Google hun algoritme in de tussentijd aanpassen? Het is denkbaar dat jouw gekozen strategie volledig overboord kan.

Is het niet veel slimmer om iedere dag kleinere stukjes content te creëren en deze te testen om verschillende platformen? Op deze wijze vergaar je kennis terwijl je je hypothese test. Tevens behoudt je flexibiliteit om bij te sturen op onvoorziene omstandigheden. 

Klantkracht en agile marketing als motor voor uw organisatie

De belangrijkste vraag die de collega's van True Service zichzelf stellen is: Wat moet een organisatie doen om haar klanten zo optimaal mogelijk te bedienen? Maak van de kracht van uw klanten uw eigen kracht. En benut het creatieve potentieel in uw organisatie om uw klanten te verrassen is. Bijvoorbeeld door hetr gebruik van een agile marketing aanpak. De keuze voor klantgerichtheid en agile markeitng ligt bij u als ondernemer / bestuurder. True Service kan u hierbij ondersteunen. Wij hebben de inzichten uit agile marketing verwerkt in een actieve en inspirerende  Workshop Agile Marketing.  Neem nu  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  op met True Service voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Auteur: Lars Fassbender

 

Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten  

 

inschrijven nieuwsbrief

Wilt u ook eens publiceren? Of reageren op onze artikelen.

Wij horen het graag

Inschrijven nieuwsbrief

http://eepurl.com/b1n_ev

×

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

  

Wij nemen dan contact

met je op en zetten de

mogelijkheden  op een rijtje.

  

 

×

×
Deze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van deze cookies. Privacy policy