Wij helpen je het innovatieproces te stroomlijnen.
Aan de hand van 3 organisatorische waarden, 5 fases en 9 stappen helpen wij je innovaties op het gebied van product, dienst of proces succesvol vorm te geven. Dan kan variëren van een inspiratiegesprek tot actieve innovatiecoaching en marketingondersteuning.
Onze aanpak: 3 waarden, 5 fases en 9 stappen
Wij kunnen u ook ondersteunen bij 1 of enkele fases of stappen
Onze diensten

Inzicht / inspiratie
* 2-4 uren

0-meting / advies
* 1-2 dagen

Begeleiding
* ad interim

Inzicht / focus
* 1 dag

Behoeftenanalyse
* projectcalculatie

Marktlancering
* ad interim
Onze kracht
Slechts 2 procent van de cio's stelt dat hun organisatie de afgelopen tijd in de positie is geweest om optimaal te kunnen innoveren. Er ontstaat een kloof tussen het plannen en het uitvoeren van innovatie. Een groot deel van de CIO's (65 % ) vindt dat hun organisatie het innovatiepotentieel slechts deels heeft benut.
Van de onderzochte bedrijven innoveert 7% op geen enkel vlak. 28% van de bedrijven geeft aan zich door innovatie te kunnen onderscheiden. Als organisaties niet innoveren, kan dit vergaande gevolgen hebben. Innoveren is ontzettend belangrijk, kijk maar naar alle grote namen om ons heen. Vrijwel iedereen heeft die positie bereikt door een vernieuwend product of dienst in de markt te zetten.
Innovatiekloof
De innovatiekloof is het verschil tussen het percentage dat veel potentieel ziet in innoveren en het percentage dat deze innovatie volledig realiseert. Deze innovatiekloof is de afgelopen drie jaar steeds groter geworden. In 2011 was er een innovatieachterstand van 65 procent, in 2012 68 procent en in 2013 steeg het percentage naar 69.
De Marketeer, maar ook de CIO kan een belangrijke rol spelen in het creëren van een innovatiecultuur binnen de organisatie. Van het promoten van samenwerken tot aan het actief aanmoedigen van het gebruik van innovatieve technologieen, zoals de cloud. Dergelijke stimulans kan zorgen voor vernieuwende en innoverende ideeën.
CIO's ontberen invloed op innovatiebeleid
CIO's zijn vaak niet primair verantwoordelijk voor innovatiebeleid. Cio's die direct rapporteren aan de ceo van het bedrijf of in de raad van bestuur zitten, hebben de meeste kans op succesvolle innovaties.
Daarentegen worden CIO's in toenemende mate aangestuurd op kostenbesparing en een efficiënte verwerking en analyse van informatie verwacht, in combinatie wendbaarheid: snel een antwoord op de wijzigende marktomstandigheden, zodat een bedrijf zich staande kan houden in de wereldwijde concurrentie.
De rol van de CIO lijkt in Nederland de laatste jaren welliswaar strategischer te worden, slechts de helft van de ondervraagde ict-directeuren zegt deel uit te maken van de directieraad of het managementteam. Ze lopen hiermee wel voorop in Europees perspectief.
Adoptie van nieuwe technologieën
Verder blijkt dat nieuwe technologieën zoals public clouddiensten (11 %), private clouddiensten (21 %), mobiele technologie (22 %) en de opkomende sociale netwerken al worden ingezet. Ook lopen er steeds meer proefprojecten rond deze technologieën.
Bron: Harvey Nash 2014
Als u dit artikel waardeert, laat het de wereld weten
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Wij nemen dan contact
met je op en zetten de
mogelijkheden op een rijtje.